Web pro malé firmy – proč je potřeba

Na internetu v dnešní době hledáme v podstatě úplně všechno. Při výběru nového vysavače pečlivě porovnáváme cenu, kvalitu a uživatelská hodnocení. Při hledání receptů dáváme přednost internetovému vyhledávači před zaprášenou kuchařkou. Přesto však častokrát malé a střední firmy nemají vlastní internetovou stránku a spoléhají pouze na známost a stálé zákazníky.

Není to škoda? Bez internetové stránky se každý podnik ochuzuje o marketingový nástroj, který může přivést nové zákazníky, pomoci prodat více produtků a mnohdy také usnadnit vnitřní firemní procesy. Bariérou bývá především strach o vysokou cenu a nedocenění webu jako marketingového nástroje. V tomto článku vysvětlím

  • proč je klíčové mít internetovou stránku
  • jak si takovou stránku zařídit za rozumnou cenu

Internetová stránka jako marketingový nástroj

Internetová stránka pro dodavatele vzduchotechniky a klimatizace

Mnoho podnikatelů a představitelů firem vnímá internetovou stránku pouze jako jakousi online vizitku, která k ničemu jinému neposlouží. Mají pocit, že dát prioritu efektivnímu webu by byla ztráta času, a toho je v podnikání vždy málo. Proto se spokojí se starým, nefunkčním webem, v horším případě pak webem žádným.

Je však potřeba si uvědomit, že základním stavebním kamenem podniku není manažer, ani zaměstnanci. Jsou to vaši zákazníci. Pokud Vaši zákazníci na internetu běžně vyhledávají produkty ke koupi, recepty a informace, dá se dost dobře předpokládat, že vyhledávají služby, které nabízíte.

Pokud váš potenciální zákazník (klient) vyhledává služby, které nabízíte, ale nemáte internetovou stránku, skončí na stránce konkurence. Konkurenční boj se nevede pouze na poli inovace produktů a odlišení služeb, ale také právě na online poli webových stránek.

Většina menších podniků nerozumí možnostem internetových stránek, a právě to může být vaší velkou konkurenční výhodou. Když váš zákazník na vašem webu najde všechny potřebné informace, které ho přesvědčí o vhodnosti právě vašich služeb (produktů), nemá důvod chodit ke konkurenci – využije vás. Kde je háček? Většina firem tvoří internetové stránky podle sebe. Umisťují na ně informace, které na první pohled vypadají dobře, ale zákazníky vlastně ani tolik nezajímají. Při tvorbě webu je základní otázkou “jaké informace jsou důležité pro zákazníka“, ne “jaké informace jsou důležité pro manažera podniku”

U toho seznam výhod efektivních internetových stránek nekonční. Stojím si za tím, že web je také marketingový nástroj pro řešení problémů.

Trápí vás, že neustále někdo volá a pořád dokola odpovídáte na stejnou otázku? Uveďte nejčastější otázky a odpovědi na web a máte po problému.

Potřebujete od klientů vyplnit formulář a posíláte si ho zdlouhavě e-mailem jako horký brambor? Online formulář usnadní život jak vám, tak vašim klientům.

Stává se, že po třech konzultacích pošlete cenový odhad a klient přestane komunikovat? Tomu se dá snadno předejít přidáním online cenové kalkulačky na stránku (klient bude předem vědět, s jakou částkou má zhruba počítat).

Přesvědčil jsem vás o důležitosti efektivní internetové stránky? Doufám. Stále ale zbývá strašák vysoké ceny.

Je efektivní web drahý?

Internetový obchod pražírny HOFR jsme spustili s cenovou pod 10 000 Kč se vším všudy.

Doporučil bych zbytečně nešetřit, ale ani neutrácet. Co to znamená? Teoreticky se dá internetová stránka vytvořit úplně zadarmo. Kde je problém? Nechcete jenom internetovou stránku, ale efektivní internetovou stránku. A ta už prostě něco stojí. Na druhou stranu existují velké agentury, které si za základní stránku účtují částky v řádech vyšších desítek tisíc korun.

V jedné takové agentuře jsem při studiu pracoval. Obecně platí, že pro ně menší podniky (s menším rozpočtem) nejsou zajímavé, proto jim nabídnou přehnaně vysokou cenu. Je totiž potřeba zaplatit grafika, textaře, kodéra a obchodní zástupce. Pro rozsáhlé weby je takový tým potřeba, nicméně pro efektivní web pro menší podniky je to zbytečné.

Doporučuji najít člověka, který se o vše postará sám. Společně se pobavíte o vašich zákaznících a jejich potřebách, on navrhne rozložení webu, postará se o grafiku a nakonec stránku otextuje. Všechny náležitosti ohledně stránky řešíte s jedním člověkem a není potřeba platit celý tým. Důležité je, aby měl zkušenosti s marketingem a vším, co k tvorbě webu patří.

Tímto způsobem pracuji já, nabízím služby především menším podnikům (a podnikatelům), kdy je cílem pokrýt online působení do A-Z (tvorba webu, grafika, otextování, reklamy, správa sociálních sítí). Čerpám z magisterského studia marketingu na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně a mnohaleté praxe. Většinou se s klienty vlezeme do 10 000 Kč, vždy ale tak, aby se klientovi investice vyplatila. Nemusím platit další zaměstnance, a tak si neúčtuji zbytečně vysoké částky.

Efektivní web je věc, do které se vyplatí investovat. To však neznamená, že si ho menší podniky nemohou dovolit. Záleží na tom, komu se svěříte do péče.

Závěrem

Ať už zvolíte mé služby nebo služby někoho jiného, internetová stránka je důležitá pro každý podnik. Nepodceňujte sílu tohoto marketingového nástroje, věnujte tvorbě dostatek času a pečlivě vše promyslete. Výsledkem bude více zákazníků, lepší image vašeho podniku a důkaz, že jste lepší než konkurence.

Pro shrnutí, efektivní web pomůže

  • odlišit se od konkurence
  • přivést nové zákazníky
  • usnadnit komunikaci se zákazníky
  • zlepšit image podniku
Picture of Mgr. Michal Vašíček
Mgr. Michal Vašíček

Online marketing jsem vystudoval na vysoké škole, tvorbě webu se věnuji pátým rokem.

Jsem také na: